tag:blogger.com,1999:blog-4520500125405106471.post443481169439729838..comments2022-03-24T19:00:35.739+02:00Comments on TAOK: Yhteiskunnan muutosten vaikutus koulutukseen ja opettajan työhön - Näkökulmana kestävän kehityksen ja resurssien vähenemisen vaikutusEeva Mannihttp://www.blogger.com/profile/13074574423721691777noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-4520500125405106471.post-25276109087214528162014-11-20T01:05:03.010+02:002014-11-20T01:05:03.010+02:00Varmasti jokainen tukee kestävän kehityksen periaa...Varmasti jokainen tukee kestävän kehityksen periaatetta. Mutta onko suomen koululaitos kestävän kehityksen tiellä. Itse näen oireelliseksi "kestävästä anti-kehityksestä" pari viime aikoina lehdissä ollutta uutista. Suomen peruskoululaiset menestyivät aikaisemmin erinomaisesti PISA testeissä. Nyt PISA tulokset ovat pudonneet, mutta poliitikot ovat onnessaan, koska Suomen koululaitos on "mitattu" yhdeksi maailman tehokkaimmista eli PISA tulokseen suhteutettuna kulutamme vähän euroja koulutukseen. Ikävä kyllä päättäjät eivät ole ilmeisestikään hoksanneet, että säästöt aiheuttavat tulosten huononemisen viiveellä. Eli kun riittävästi säästetään, niin kyllä ne PISA pisteetkin vielä pahemmin romahtavat. Ja sitten jos korjataan rahoitusta ylöspäin, niin Suomi rypeekin syvässä suossa tehottomimpien kouluttajien kastissa. <br /><br />Toinen esimerkki on tehty päätös matematiikan taitoja testaaviin TIMMS testeihin osallistumisessa. Suomalaiset 8. luokkalaiset eivät oikein pärjänneet viime kierroksella, mutta 4. luokkalaiset olivat OK. Miksi siis yrittää satsata ja parantaa 8. luokkalaisten osaamista, kun voidaan päättää, että seuraaviin testeihin osallistuvat vain nyt paremmin pärjänneet 4. luokkalaiset. <br /><br />Eli niin kauan kuin asiat saadaan paperilla - tai siis näytöllä - näyttämään siedettäviltä, ei päättäjien tarvitse ruveta ikäviin ja ehkä jopa rahaa vaativiin parannustoimenpiteisiin. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07930094726452043257noreply@blogger.com