Kuuntelitko eilen radiota? Luitko eilen
sanomalehteä? Miksi elämä haastaa jo niin pieniä lapsiakin. 13-vuotias
helsinkiläispoika päätti tehdä sen kaikista raskaimman teon, 12-vuotias
tamperelaispoika jätti jälkeensä kirjeen vanhemmilleen ja pikkuveljelleen.
Molemmat koulukiusattuja, molemmat väsyneitä taisteluun ja vasta siinä
vaiheessa elämänpolullaan, jolloin elämän pitäisi olla helpointa, mukavinta,
elämyksellisintä ja varminta.
Mikä sitten kiusaamisen takana voi olla?
Yhtenä selittävänä tekijänä voi pitää pelkästään muuttunutta perhe-elämää.
Perherakenteet ovat muuttuneet samoin kuin perheen arkielämä. Entisajan
suurperhe kulttuurissa ei ollut perheen lapsilla tai nuorilla aikaa tai
mielenkiintoa toisten asioista huolehtimiseen kun oma aika kului perheen
parissa kotiaskareita tehden ja tuttavia tapaillen. Nykyajan perhe-elämä –
malli antaa enemmän mahdollisuuksia ”turhautumiseen”, sillä kotiaskareet ovat
teknistyneet ja aikaa ja energiaa muihin toimintoihin on pakko tuhlata. Toki
perhe-elämän muutosta ei voida yksin syyttää kiusaamisen lisäännyttyä, mutta
provosoinnin lähtökohdaksi tämä riittää.
Myös lasten ja nuorten suhtautuminen kouluun
on muuttunut ajan kuluessa. Koulumaailma
jakaa yhä usein ja enenevissä määrin oppilaita ja opiskelijoita erilaisiin kategorioihin,
joista voidaan mainita ainakin suorittajat / menestyjät ja hengailijat / ajan
kuluttajat. Kiusaamista on varmasti molemmissa ryhmissä ja sitä esiintynee ihan
yhtä paljon. Erilaisuuden hyväksyminen ja joillakin ehkä jopa sietäminen ovat
kuitenkin peruskysymyksiä.
On ihmetelty ja pohdittu, että mistä
koulukiusaaminen ja kiusaaminen ylipäätään johtuvat. Onko kiusaamisesta tullut
2000-luvun trendi? Miten voisi ennaltaehkäistä kiusaamista? Mistä saisi apua
kiusatulle ja kiusaajalle? Näitä kysymyksiä pyöritellään kouluissa ja
oppilaitoksissa päivästä toiseen. Auttavatko siihen kuraattorien ja psykologien
palkkaamiset vai lietsovatko ne yhä huolettomampaan kotikasvatukseen, koska
olettamuksena usein on koulun tehtävä kasvatustyö. Onko yhteiskunta mennyt
heikompaan suuntaan siinä kun säädetty lakeja koulun mahdollisuuksista
vaikuttaa tilanteisiin mm. rangaistuksien suhteen?
Kuva: Jani Alanen
Yhtenä vahvana vaikuttajana on media. Medialla
on suuri merkitys ihmisten arkipäivään, kun jotain uutisoitavaa tapahtuu, niin
uutinen rakennetaan mahdollisimman myyvään ”muottiin”. Päivittäin saamme katsoa, kuunnella ja lukea
ikäviä sekä vakavia uutisia sopivasti väritettynä. Ennen uutisointi oli
huomattavasti suppeampaa. Uutiset eivät tulleet reaaliaikaan ja kaikki uutiset
eivät olleet edes julkaisu kelpoisia. Osa uutisista oli epävirallista tietoa,
joka kulki ihmisten suusta toisen korvaan kuin rikkinäinen puhelin eli
perinteinen ”juorumaailma” on historiaa. Nykymaailman lapset ja nuoret myös osa
aikuisista elää osittain virtuaalitodellisuudessa, joka luo vääristyneen kuvan
varsinaisesta todellisuudesta. Sosiaalinen media luo hyvät mahdollisuudet myös
kiusaamiselle, huomattavasti helpompi on ”huudella” asioita SoMen kautta kuin
kasvotusten. Onko tulevaisuus sitä, että ihmiset keskustelevat eri
viestintävälineiden kautta toisilleen? Ja kun, joku erehtyy ääntä korottamaan
kasvotusten, niin sitähän pelästyy… ja tämä aiheuttaa traumaattisen kokemuksen.
Kuva: Jani Alanen
Esimerkin siitä, mitä kiusaaminen voi
aiheuttaa, saimme lukea taas lehdistä. Kiusatun pojan polkupyörästä oli
irrotettu jarruvaijerit ja samalla aiheutettiin taas yksi turha kuolema
nuorelle ihmiselle hänen jäätyään auton alle, kun polkupyörässä ei ollutkaan
jarruja ja mikä asiasta teki vielä ihmeellisemmän, syyllisiä ei saatu kiinni ja
poliisikin oli lopettanut asian tutkimisen. Tunteeko tässäkään tapauksessa
kiusaaja minkäänlaisia omantunnon tuskia, uskaltaako hän koskaan kertoa
totuutta asiasta? Kertooko hän koskaan sitä, miksi kiusaaminen aloitettiin?
Oliko kyseessä oma kateus, alemmuuden tunne vai oliko kyseessä näyttäminen
toisille kavereille kuinka kova kasvo olenkaan? Mitä tässä tapauksessa koulu ja
opettajat voivat tehdä, miten saadaan puututtua kiusaamiseen niin, ettei sitä
alkaisi koskaan?
Opettajana tulee pysyä mukana maailman
kehityksessä, joka tuntuu etenevän erittäin kovalla vauhdilla. Eikä tämä vauhti
ole hidastumassa vaan nopeutumassa? Eletään murroksen aikaa, mutta onko koskaan
sellaista aikaa, että haasteita ei ole?
Näitä kysymyksiä on hyvä pyöritellä mielessään
samalla kun mietitään erityisopetuksen roolia tulevaisuuden kouluissa.
Terveisin Ammatilliset erityisopettajaopiskelijat
Tea Humppi, Risto Knutars, Jani Alanen
Lähteet:
Rautiainen, A.
2005. (toim.) Koulu yhteisöllisenä toimijana. Helsingin
ammattikorkeakoulu Stadian julkaisuja, sarja B: Oppimateriaalit 4
Erityisopettajaopiskelijat postaavat tärkeästä asiasta. Kaunokirjallisuudesta voi usein saada koskettavaa näkökulmaa, joten lukuvinkkinä Margaret Atwoodin Cat's Eye (suom. Kissansilmä). Käsittelen kyseisen teoksen keskeistä aihetta eli (koulu)kiusaamiseksi kutsuttua henkistä pahoinpitelyä blogiesseessä "Toiseudesta minuuteen". Tervetuloa lukemaan ja osallistumaan virinneeseen keskusteluun myös osoitteessa http://slow-read.blogspot.fi/ Näkemyksistänne kiinnostuneena!
VastaaPoista