Koko oppilaitoksella tulee olla yhteinen
näkemys siitä, kuinka toimitaan opiskelijan opiskeluhyvinvoinnin
parantamiseksi. Etenkin johdolla tulee olla selkeän näkemyksen lisäksi myös halua
toimia opiskelijan hyvinvoinnin parantamiseksi. Kun koko oppilaitoksen
henkilöstö, johto mukaan lukien, on sitoutunut ja osallistuu, ajatuksena voi
olla “koko koulu kasvattaa”.
Kuka vastaisi ennaltaehkäisevästä
toiminnasta? Useimmiten tukitoimet alkavat vasta sitten, kun opiskelijan ongelmat
ovat jo kasautuneet. Ei ole mahdollistettu aikaa, jolloin voitaisiin luoda
yhteiset toimintatavat opiskelijan hyvinvoinnin tukemiseksi. Osallistujat
toimivat tilanteissa omiin tavoitteisiinsa ja tehtäviinsä peilaten, esimerkiksi
opiskelija, opettaja, tukipalvelut ja johto. Toisaalta opiskelijan hyvinvoinnin
edistämiseksi tehdään paljon asioita, mutta pitäisikö opiskelijaa vastuuttaa
enemmän oman hyvinvoinnin edistämiseksi. Opiskelija muistaa usein oikeutensa
erittäin hyvin, unohtaen velvollisuutensa. Tietenkin opiskelijoilla on
haastavia taustoja ja elämäntilanteita, joten heidän itsetuntoaan ja
arvomaailmaansa tulisi vahvistaa oikeaan suuntaan. Jos oppilaitos ei tarjoa
tukea, he saattavat hakea vaikutteita esimerkiksi epäasiallisesta
käyttäytymisestä, väkivallan teoista tai kiusaamisesta.
Yhteistyötä tarvitaan koulun ja kodin
välillä heti opintojen alun nivelvaiheesta opintojen päättymiseen asti.
Merkityksellistä on, että yhteistyötä kodin kanssa tehdään niin hyvissä kuin
haasteellisissakin tilanteissa. Tiiviillä verkostoyhteistyöllä voidaan edistää
opiskelijan hyvinvointia. Toimiva verkosto tukee opiskelijaa myös opintojen
päätyttyä.
Opetus on kuitenkin tärkein opiskelijan
hyvinvoinnin lähde. Opetuksen kautta pystytään opastamaan opiskelijoita itsearviointiin
ja samalla kasvattamaan itsetuntoa onnistumisien myötä. Osallistamisen ja
onnistumisen kokemuksien kautta voimme vastuuttaa opiskelijaa opintojen
edistämiseen sekä vahvistaa turvallisuuden tunnetta. Tällä tavalla voimme
edistää myönteisen koulukokemuksen muodostumista. Opiskelijan kokonaisvaltainen
hyvinvointi paranee, kun häntä ohjataan löytämään mielekäs päämäärä. Tällöin
hän on opiskelijana parhaimmillaan. Hyvinvoinnin ytimessä on kokemus oman
olemassaolon merkityksellisyydestä. Hyvä koulutus ehkäisee syrjäytymistä ja
ennustaa hyvää terveyttä ja tulevaisuutta.
ammatilliset erityisopettajaopiskelijat
Heidi, Minna, Sirja, Maija ja Katri
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti