Viimeisten vuosikymmenten aikana opettajan työnkuva ja rooli ovat
muuttuneet merkittävästi ja muuttuvat edelleen. Opettamisen lisäksi kasvatustyö
vie yhä enemmän aikaa opettajan työstä. Ryhmäkoot ovat varsin suuria.
Perusopintoihin kuuluvilla kursseilla 16-vuotiaita opiskelijoita voi olla
ryhmässä 25. Oppitunneilla opettajan aika menee opiskelurauhan ylläpitämiseen.
Lisäksi opettajan tulee huomioida opiskelijoiden yksilölliset opetustarpeet. Myös uudistuneet oppimiskäsitys ja -ympäristöt ovat
muuttaneet opetustyön luonnetta.
Monet opettajat kokevat työnsä moninaisena ja haasteellisena.
Vastuualueet ja vaatimustaso ovat lisääntyneet ja samanaikaisesti pitää pystyä
hallitsemaan useita erilaisia kokonaisuuksia. Opettajan työ on luonteeltaan
useiden erilaisten vaatimusten ja odotusten ristitulessa sukkuloimista. Ei ole
turhaan sanottu, että opettajan ammatti on yksi maailman mahdottomista
ammateista.
Opettajan rooli ja vallankäyttö on kiinnostava seikka muuttuvassa
yhteiskunnassa. Vuorikosken mukaan opettajan työ on yhteiskunnallista toimintaa
sen takia, että opettajat käyttävät yhteiskunnallista valtaa nuorten
yhteiskuntaan sosiaalistamiseksi. Koulu on valtiollinen instituutio, joka luo
normeja. Kuitenkaan opettajaa ei voida pitää yhteiskunnallisten ongelmien
ratkojana. Opettaja ei yksin ole vastuussa kasvatustehtävästä. He ovat
ennemminkin yhteiskunnan heijastajia ja selittäjiä kuin luojia ja rakentajia.
Selittämisessä on kuitenkin todella painava vastuu asioiden jäsentämisessä ja
painottamisessa, joten juuri tämä tulkintojen teko on valikoimista,
vallankäyttöä!
Professorit Anna Raija Nummenmaa ja Jouni Välijärvi määrittelevät
opettajan työn seuraavasti: “Opettajan työ on tiedon tuottamiseen ja
hyödyntämiseen perustuvan yhteiskunnan avainammatteja.” Kaksikko on
kirjoittanut kirjan Opettajan työ ja oppiminen Suomen Akatemian Life as
learning -tutkimusohjelmaan liittyen. Heidän näkemyksensä mukaan suomalainen
opettaja on vaikuttaja sekä koulun päätöksenteossa että suhteessa oppilaisiin.
Listaan voisi liittää vaikuttamiskanavat oppilaiden vanhempiin, ammatillisessa
koulutuksessa työelämäyhteistyökumppaneihin sekä toivottavasti
yhteiskunnalliseen kehitykseen.
Opettajuuteen liittyen on organisoitu monenlaisia projekteja ja
tutkimuksia, mm. vuonna 2004 käynnistetty kolmivuotinen Kansalaisvaikuttaminen
opettajankoulutuksessa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, valmistaako
opettajankoulutus opettajia, jotka ovat valmiita rakentamaan koulusta kansalaisvaikuttamisen
kasvualustaa. Opettajaksi opiskelevat kokivat opiskelevansa yhteiskunnalliseksi
vaikuttajaksi, lähinnä esimerkkinä toimimisen kautta. Opettajan työn katsotaan
olevan asenne- ja arvotyötä, joka perustuu vuorovaikutukseen. Ajatus opettajuuteen
kuuluvasta vuorovaikutuksesta korreloi myös opettajan taitoon toimia
yhteiskunnallisena vaikuttajana, uudistajana ja muutosprosessien käynnistäjänä.
Jyväskylän kasvatustieteiden tiedekunta nostaa opettajan
ammattitaidon keskeisiksi asioiksi perusopetustyön lisäksi mm. kyvyn tulkita
yhteiskunnallisia ilmiöitä sekä tutkivan opettajan valmiuksien ja ammatillisen
osaamisen tietoisen kehittämisen. Opettajan ammatillisen kehittymisen välineenä
pidetään nykyisin reflektoivaa asennetta. Opettajan tulee tarkkailla
toimintansa tuloksellisuutta ja kyseenalaistaa aikaisempia toimintatapojaan ja
uskomuksiaan.
Paikallinen opetussuunnitelma auttaa muodostamaan joustavaa
vuorovaikutusta yhteiskunnan kanssa, varsinkin jos koulu pystyy tekemään
opetussuunnitelman jatkuvaa itsearviointia. Paikallisuus ja oppilaan oma
kokemuspiiri koettiin tärkeäksi, huomioon otettavaksi seikaksi. Keskustelevalla
opetustavalla pystyttiin keräämään tietoa erilaisista opetustavoista ja niiden
vaikuttavuudesta.
Vaikuttamista tapahtuu myös työyhteisön sisällä
suhteessa kollegoihin ja mahdollisesti moniammatilliseen tiimiin. Kukaan ei
saavuta mitään täysin yksin. “Kollegiaalisuus koetaankin menestyvän ja
kehittymiskykyisen oppilaitoksen tunnusmerkkinä”, toteaa Välijärvi. Ei ole siis
merkityksetöntä, kuinka asioista puhuu, miten niitä pyrkii viemään eteenpäin.
Avoin vuorovaikutus opettajien kesken on tärkeää. Tärkeää on, että opettajien
henkinen hyvinvointi, oman työn tärkeäksi kokeminen ja ympäröivän yhteisön
arvostus heijastuvat työilmapiiriin ja kehittämismyönteisyyteen.
Ammatillisen
kehittymisen ja työelämän muutoksessa pysymisen edellytyksenä on, että
opettajalla on mahdollisuus reflektoida, ideoita ja toteuttaa suunnitelmiaan.
Opettajien osallistuminen hankkeisiin, projekteihin ja työelämäjaksoille
mahdollistaa työelämän muutoksessa pysymisen. Sosiaalialalla on ollut suuria
muutoksia viime vuosina, kun työkäytännöt, lait ja asetukset ovat muuttuneet.
Viimeisin lain muutos oli uusi elokuussa 2014 voimaan astunut opiskelija- ja
oppilashuoltolaki.
Opettajat ovat Härkösen (2000) Pro gradu tutkimuksen mukaan
kehittämishaluisia ja kokevat kehittämisen mielekkääksi. Kehittämistyö on
vaativaa, joten koulun työyhteisön työskentelyilmapiiri ja opettajien
keskinäinen tuki toisilleen ovat tärkeitä, jotta kehitystyössä onnistutaan.
Opettajien itsensä ja koko kouluyhteisön kehittäminen vaatii positiivista ja
kannustavaa ilmapiiriä. Asennetasolla opettajan työ on haasteellista. He
vaikuttavat toiminnallaan opiskelijoiden asenteisiin ja ihanteisiin, ovat
mahdollisesti tartuttamassa innostusta, pahimmassa tapauksessa sammuttamassa
sitä. Tällöin kyseessä on vahva eettinen vastuu. “Opettajan toimilla ja
asenteilla on merkittävää vaikutusta ennen kaikkea yksittäisen oppilaan
elämään”. Opettaja siis pystyy herättämään innostuksen elämänikäiseen ammattiin
ja samoin tappamaan kiinnostuksen kokonaan ja särkemään oppilaan itsetunnon.
Törmän mukaan opettaja vaikuttaa yksilötasolla oppilaisiin monella
tavalla. Piilo-opetussuunnitelma sisältää ne opetustyötä ohjaavat periaatteet
ja olettamukset, joita ei lausuta ääneen, ja jotka silti toistavat olemassa
olevia valtarakenteita. Suurissa ryhmissä opettaja ei pysty tutustumaan
jokaiseen oppilaaseen vaan yksilöllistää ja kategorisoi kiltit ja tunnolliset
oppilaat mallioppilaiksi ja kerran häiriköt aina häiriköiksi.
Opettajat kokevat tärkeänä sen, että heillä on
mahdollisuus toteuttaa itseään ja suunnitella oma opetustyönsä itsenäisesti
kehittämällä ja tutkimalla uusia ideoita. Työssä onnistumisen ja
edistymisen kokemukset ovat tärkeitä kannustimia. Voidaan pohtia, onko
opettajan mahdollista värittää opetussuunnitelmia omien tarkoitusperiensä
mukaan tai ohjailla sukupolvia vinoutuneeseen maailmankuvaan jättämällä
puhumatta joistakin aihealueista. Kuinka objektiivista tai puolueetonta
nykyopetus on ja miten kriittinen pystyy nykyajan koululainen olemaan opetusta
kohtaan?
Gullbergin mukaan opettajat olivat pitkään hyväksytysti
paikkakuntiensa näkyviä vaikuttajia, kansankynttilän roolin katsottiin hyvin
sisältävän yhteiskunnallisen aktiivisuuden. Tilanne on kuitenkin muuttunut:
nykyään opetuksen pitäisi olla objektiivista ja “arvovapaata”. Opettajien
pitäisi pysyä rooleissaan kasvattajina. Arola toteaa, että koulu on menettänyt
paikkansa keskellä yhteisöä ja kylää.
OECD-maiden välisessä vertailussa suomalaisopettajat vastaavat
keskiarvoa useammin opetuksen sisältöihin, oppikirjojen valintaan,
kurinpidollisiin toimenpiteisiin sekä arvioinnin linjaukseen. Opettajilla on
tutkijoiden mukaan sanasensa myös talousarvioiden ja resurssien jakamisen
suhteen. Eu:n tulevaisuusvisiossa opettajan merkitys vaikuttajana on huomioitu:
tieto ja osaaminen ovat EU-maiden menestyksen tae ja tässä opettajat ovat
tärkeässä roolissa. Heidän toimintansa vaikuttaa kansalaisten valmiuteen oppia
koko elämänsä ajan.
Lähteet:
Ammatillisen opettajan rooli muutosten myllerryksessä,
kehittämisraportti
Härkönen, J. 2000. Opettaja opetussuunnitelman ja opetuksen
kehittäjänä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu-tutkielma.
Rantala - Salminen (toim.) 2006:
Historiallis-yhteiskuntatiedollisen kasvatuksen tutkimus- ja kehittämiskeskuksen
tutkimuksia 5.
Vuorikoski – Törmä - Viskari, 2003: Opettajan vaiettu valta.
Kirjoittajat: Ammatilliset opettajaopiskelijat 13TaPeB –ryhmästä Minna Heikkilä, Nadja Koskinen, Maarit Markkula, Satu Nieminen ja Kristiina Sulkonen. Kuvat Satu Nieminen.
Tahtotila on selvä - opettajan tulee olla yhteiskunnallinen vaikuttaja.
VastaaPoistaAMK laki edellyttää tätä.
Tahtotila on selvä - opettajan tulee käyttää kaikki aikansa opettamiseen tai koulun byrokratiaan.
Arkipäivän todellisuus on todistanut tämän.
Meillä on tässä ongelma.
Jo entinen tasavallan presidenttimme sanoin "tarttis tehrä jotain..."