Kaikkialle levittäytyvä pelillisyys oli Frans Mäyrän
key-note esityksen aiheena TAMKin ammatillisen opettajankoulutuksen TEKSO-hankkeen
päätösseminaarissa 3.10.2014.
Frans Mäyrän mukaan peleissä on mukana samankaltainen testaamisen,
kokemisen, kokemuksellisen oppimisen ja uudelleen oppimisen kehä kuin oppimisessa
yleensäkin ja siten pelillisyydellä on yhteys hyvään oppimiseen. Olipa
mielenkiintoista kuultavaa, piti oikein höristellä korvia. Tällaisena keski-ikäisenä
taviksena ei juurikaan ole tullut pelailtua tietokoneella. Afrikan tähteä,
monopolia ja korttipelejä pelanneena voin ehkä vähän ymmärtää, mistä on
kysymys. Onko jälleen näin, että tietokone ja internetti ovat vain uusi työkalu,
joka räjäyttää pelikentän uusiin laajuuksiin uusine mahdollisuuksineen?
Paneeli otti kantaa pelillisyyteen ja nettijuttuihin hyvin
asiantuntevasti. Paneelin nuoret jäsenet näkivät lähinnä mahdollisuuksia
sosiaalisen median ja pelien mukaantulossa oppimiseen ja opetukseen. Paneelin
varttuneemmat ja kokeneemmat jäsenet katsoivat asiaa laajemmin ja
varovaisemmin. Olipa ilo kuunnella hyvin perusteltuja argumentteja. Pelillisyys
puhuttaa. Nuorista ihmisistä voi tuntua, että asioihin paneutumiseen ei voi
uhrata enempää kuin sekunteja, mutta minua keski-ikäisenä kyllä puhuttelivat sellaiset
Frans Mäyrän sanat kuin ”levollisesti ja rauhallisesti hakea itselleen
luontaisia pelillisyyden muotoja”, samoin kuin Annukka Tapanin ajatukset siitä,
että nettimaailmaan voi lähteä tutustumaan yhdessä tyttären kanssa. Pelillisyys
haastaa meitä sukupolvien väliseen vuoropuheluun. Mielestäni on hyvä asia, että
me aikuiset jaamme oman elämänkokemuksemme mukanaan tuomaa viisautta nuorten
kanssa erilaisissa virtuaalitiloissa samalla tavoin kuin meidän tulee olla
terveesti aikuisia nuorillemme kaikilla muillakin elämänalueilla. Mikähän olisi hyvä tapa lähteä kahlaamaan
yhteisöllisiä verkkopelejä ja miten siellä liikutaan? Mielessäni on yksi tuttu
kaveri (14 v). Minun on helppo myöntää, että hän on alan asiantuntija. Me eri-ikäiset
tarvitsemme toisiamme.
Sosiaalisen median soveltamisessa oppimiseen ja ohjaamiseen
kesyyntyminen näkyi jo jollakin tasolla TEKSO-hankkeen yhteydessä tekemässämme
tutkimuksessa, jota Päivi Lehtonen ja Maija Kärnä esittelivät seminaarissa.
Melko pienen väliintulon tuloksena nähtiin selkeä muutos opettajaopiskelijoiden
tarinoissa, joiden avulla valotettiin heidän suhtautumistaan sosiaaliseen mediaan
opettamisen ja oppimisen työvälineenä. Kun opiskelijat menivät itse mukaan sosiaalisen
median sovellutuksiin ja toimivat aidosti yhteisöllisesti käyttäen siihen soveltuvia
työskentelyn ja tiedonrakentamisen menetelmiä, koko aihepiiriin alettiin
suhtautua vähäisemmällä tunnelatauksella ja argumentointi muuttui oleellisesti
asiapitoisemmaksi ja faktoihin perustuvaksi opiskelijoiden tarinoissa.
Sosiaalinen media on jo
alkanut minulle kesyyntyä. Pelillisyys näyttäytyy vielä vähän villivarsalta.
Tuskin se kuitenkaan puree.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti