Esittelimme 2.2.2016 opettajafoorumissa TAOKin henkilökunnalle
digimentoritoimintaa TAMKissa. Esittäytymisen lisäksi halusimme tietää
TAOKin tarpeet ja miten digimentoreina voisimme olla tekemässä TAMKia
tunnetuksi edelläkävijäksi digitalisaatiossa ja mm. joustavien
oppimismahdollisuuksien tarjoajana. Meillä TAOKissa painopiste tulisi
olla erityisesti pedagogiikassa ja niissä välineissä, jotka edistävät
pedagogisesti monipuolista ja laadukasta toimintaa. TAOKin pedagogisessa
filosofiassa korostuvat tutkiva ote oppimisessa, autenttinen ja
yhteisöllinen oppiminen ja yrittäjämäinen, itseohjautuva ote.
Ensimmäinen ”virallinen esiintymisemme” digimentoreina ei alkanut
vakuuttavasti. Eräs kollegamme ei päässyt tilaisuuteen fyysisesti
paikalle, ja olimme sopineet, että hän osallistuu etäyhteydellä
käyttäen AdobeConnect (AC)-videoneuvottelusovellusta. Tämä on meille ja
useimmille TAOKilaisille jo arkipäivää. Käytimme luokkatilan
esityskonetta. Olimme etukäteen laatineet tilaisuutta varten
Prezi-esityksen, joka oli tarkoitus jakaa AC:ssa. Hetken ihmettelimme,
miksi emme saaneet AC:ssä näytön jakoa tehtyä. Taisi pari minuuttia
vierähtää siihen, että nolona yleisön edessä ihmettelimme tätä
”digimaailman” meille tekemää jäynää, kunnes tajusimme, missä on
ongelma. Vaikka me olimme vetäjän roolissa tässä tilaisuudessa, niin
AC:ssa isäntänä (Host) olikin osallistuja emmekä me. Ja hänellekin asetelma
taisi olla uusi, koska hän ei ollut huomannut etukäteen antaa meille
Presenter-oikeuksia (tai Host-oikeuksia). Toki heti, kun ongelma selvisi, se myös osattiin
ratkaista. Taisi ”mister Murphy” haluta muistuttaa digimentoreita
jostakin.
Esittelimme muutamalla sanalla, keitä olemme. Jorin tietysti TAOKin
henkilökunta tunsi entuudestaan. Marja on vielä varmasti monille
tuntemattomampi. Marja aloitti TAOKissa tämän vuoden alussa päätoimisena.
Verkkopedagogiikka, some- ja virtuaalimaailma ja sen monet työvälineet
tulivat kovinkin tutuiksi VirtuaaliAMK-verkoston (amk.fi) vetäjänä ja
palveluiden kehittäjänä. VirtuaaliAMK-verkoston taival kesti 15 vuotta.
Jori on paneutunut tähän alueeseen perusteellisemmin viimeisen neljän
vuoden aikana.
TAOKissa verkkovälineitä käytetään rohkeasti ja monipuolisesti.
Opettajan osaamisvaatimukset muuttuvat ja verkon välineitä tulee
jatkuvasti uusia. Kukaan ei pysty kaikkea osaamaan eikä omaksumaan.
Perehtyminen on tehtävä oman toimen ohella. Kkehityksen
vauhti on hurja laajalla rintamalla yhtäaikaisesti. Haastetta
riittää. TAOKin Digimentoreina pyrimme edistämään rohkeita kokeiluja ja
jakamaan kokemustietoa sekä toimimaan ns. tiedonkulun solmupisteinä.
Solmupisteellä tarkoitamme sitä, että haluamme olla sekä jakamassa
kokemuksia uusista välineistä että myös kuulemassa muiden kokeiluista ja
kokemuksista, jotta voimme puolestamme jakaa tietoa eteenpäin.
Digimentoreina voimme olla suunnittelemassa innovatiivisia ratkaisuja
yhdessä TAOKin pedagogiikan huippuasiantuntijoiden kanssa.
Jori esitteli Ilkka Haukijärven tekemää kalvosarjaa, joihin TAMKin
tahtotila oli kirjattu. TAMKin visio on kunnianhimoinen, mutta
innostava: ” TAMK on tunnettu ja tunnustettu edelläkävijä kansainvälistyvässä korkeakoulutuksen digitalisaatiossa, opiskelija- ja asiakaslähtöisessä koulutuksen kehittämisessä ja joustavien oppimismahdollisuuksien tarjoajana. ”
Prezi-esityksemme kalvotekstit näkyivät liian pieninä, mutta Prezin
hyvä puoli on se, että siinä voi zoomata sitä kohtaa, jonka haluaa
yleisön näkevän kunnolla. Prezi on erinomainen esityssovellus ja hyvin
monipuolinen. Opefoorumia varten tehty Prezi-esitys löytyy osoitteesta: http://prezi.com/fa3mewfpsti0/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share.
Prezistä kannattaa ladata ns. Edu Enjoy -ilmaisversio.
Prezi-esityksen tekeminen ja esittäminen vaativat hieman opettelua,
mutta on vaivan arvoinen. Voimme suositella lämpimästi Prezin käyttöä
PowerPoint-esitysten sijaan. Sillä saa elävyyttä ja vaihtelevuutta omaan
esitykseensä. Toki myös PowerPointista löytyy ominaisuuksia
monipuolisesti. PowerPointilla voi tehdä toimivia animaatioita ja puheen
voi tallentaa osaksi esitystä.
Vararehtorimme Päivi Karttunen oli myös paikalla. Päivi otti esille
asian, jota ei pidä unohtaa: Nimittäin oppimista, joka ei ole muuttunut,
vaikka välineet ovatkin tänä päivänä hyvin erilaisia verrattuna
aiempiin. Digimentoreina pyrkimyksemme on erityisesti painottaa
tekemisiämme oppimisen näkökulmasta. Tekniikka voi olla parhaimmillaan
hyvä apuväline ymmärtävään syväoppimiseen.
Tilaisuudessa keskustelimme, miten suhtaudumme Tabulaan
oppimisalustana. Oppimisalustat eivät enää välttämättä edusta tämän
päivän joustavia, yhteisöllisyyttä tukevia oppimisympäristöjä. Kotipesä
tarvitaan ja Tabula voi toimia kotipesänä ja muita välineitä
kannattaa hyödyntää Tabulan lisäksi.
Answergarden.ch-sovellus on hyvä väline mm. kyselyiden tekemiseen.
Olimme pyytäneet osallistujia ottamaan omat kannettavat tietokoneensa
mukaan. Sovelluksella kysyimme tässä tilaisuudessa, miten digimentorit
voisivat olla kanssakulkijoina avuksi TAOKin henkilöstölle?
Tulos näytti seuraavanlaiselta:
”Jotain kivaa ”.
Mitähän se mahtaisi olla? Yleisömme toivoi, että erilaisissa TAOKin
yhteisissä tilaisuuksissa voisimme käyttää jatkossakin jotain ”kivaa”
välinettä, kuten nyt käytimme AswerGardenia. Ajatus tuntui mukavalta.
Toivottavasti saimme yksikössämme positiivisen ”draivin” päälle ja
innostuksen kehittää omaa ryhmäopettajuutta.
Jori esitteli omassa puheenvuorossaan esimerkkivalikoiman työkaluja,
joista saattaa löytyä käyttökelpoisia välineitä myös TAOKissa. Hän
käytti esittelyyn Tagul-sovellusta. Valikoiman löydät tästä osoitteesta:
https://tagul.com/dm699exbjiku/digital-apps-and-categories.
Moninaiset verkosta löytyvät ilmaissovellukset omaavat myös kolikon
toisen puolen asioita, kuten haittaohjelmat. Virus- ja tietosuoja sekä
-turva-asiat tulisi ottaa TAOKissa huomioon. TAMK tarjoaa turvallisen
ympäristön toimia verkossa, mutta jos käytämme sovelluksia, joita
lataamme ”saiteilta”, jotka eivät ole luotettavia, vaarana on saastuttaa
omat koneemme. Opiskelijoillamme ei välttämättä oli tietoturva kunnossa
omilla koneillaan ja tämä olisi hyvä meidän opettajina muistaa. Meillä
TAMKissa tietoturva on tosi hyvin hoidettu ja voimme tarvittaessa
kiikuttaa koneemme huoltoon. Tällaista mahdollisuutta ei
opiskelijoillamme välttämättä ole.
TAOKin Digimentorit ovat varmimmin tavoitettavissa alkuviikosta. Toivomme, että TAOKin väki ottaa rohkeasti yhteyttä.
Marja Keränen
Jori Leskelä
Hieno juttu, että ko. tehtävät on teille annettu. Pari kommenttia:
VastaaPoista1) Kannattaisi tutkia kevyempien videovälineiden käyuttöä kuin AC - zoom.us -on toimiva systeemi eikä vaadi niin paljon opiskelua ja harjoittelua kuin AC (joka sinänsä on toimiva joissain tilanteissa).
2) Kannattaisiko tutkia Google vs. Office365 -toimivuus. Tilanne on muuttunut sitten 2014 ja käsittääkseni TAMKin tuki on vain Office-paketeille. Yhteistyö helpottuisi henkilökunnan (ja opettajien erityisesti) kesken, jos käyttäisimme samoja perustyökaluja. Nyt TAOK käyttää Googlea, TAMK tarjoaa osan samntapaisista palveluista Officen kautta.
3) Pedagogisena lähtökohtana "osallistava pedagogiikka" voisi ulottua myös opiskelijoiden tarjoamiin työkaluihin - mitä on näkynyt ryhmissä viime aikoina (WhatsApp -ainakin).
ezTalks is the world's leading online video conferencing provider that enables you to connect with people anywhere and anytime. Integrated with HD video conferencing, audio conferencing, screen sharing, content sharing, remote control and other powerful features, it can be widely applied to all industries
VastaaPoistaalternative hangouts app
best free webinar software
video chat programs