9. toukokuuta 2016

Kulttuurit kohtasivat turvapaikanhakijoiden kotouttamista edistävässä opetus- ja ohjaamisharjoittelussa

Kuva: Tero Moisio
TAMKin ammatillisen opettajankoulutuksen opettajankoulutuksen (TAOK) opetus- ja ohjaamisharjoittelun aikana opettajaopiskelija yllä pitää ja kehittää omia vahvuuksiaan ja tunnistaa kehittymisen kohteitaaan opettajana ja ohjaajana. Opettajuuden ydintä on opettaminen ja ohjaaminen sekä monenlaisten oppijoiden kohtaaminen (TAOK ops, 32).

Viime vuoden lokakuussa Tampereen ammattikorkeakoulun ammatillinen opettajankoulutus (TAOK) tarjosi opettajaopiskelijoille mahdollisuuden suorittaa opetus- ja ohjaamisharjoittelunsa (7 op) turvapaikkahakijoiden kotouttamista edistävän toiminnan ohjaamisessa Tampereen seudulle tulleille turvapaikanhakijoille. Opetus- ja ohjaamisharjoittelu toteutettiin yhteistyössä Tampereen kaupungin maahanmuuttajainfon (MAINIO) koordinaattori Kristiina Teissin kanssa.

Opetus- ja ohjaamisharjoittelunsa (7 op) turvapaikkahakijoiden kotouttamista edistävän toiminnan ohjaamisessa tavoitteena oli, että opettajaopiskelija mm. kehittää pedagogisia valmiuksia toimia eri kulttuurista tulleiden henkilöiden opetus- ja ohjaamistehtävissä sekä edistää heidän kotoutumista.
Opettajaopiskelijat (N=8) suunnittelivat ja toteuttivat harjoittelunsa yhdessä toisen opettajaopiskelijan kanssa. Tiimiopettajuus tarjosi opiskelijoille ammatillista tukea ja mahdollisti yksilöllisemmän opetustilanteen eri kulttuurista tulleiden osallistujien kanssa. Näin eräs opiskelija kuvasi tiimiopettajuuden merkitystä opetus- ja ohjaamisharjoittelussa kirjottamassaan harjoittelublogissa:

Olemme oppineet, että valmius erilaisen toimintatavan hyväksymiseen vaatii hyvää itsetuntemusta, omien luonteenvahvuuksien ja kehittämiskohteiden tiedostamista ja hyväksymistä. Täytyy uskaltaa luottaa, että asiat tulevat tehdyksi myös muilla kuin minun tavallani. Täytyy myös olla valmis muuttamaan suuntaa ja ottamaan tilanteesta ja hetkestä kiinni silläkin uhalla, että hieno tuntisuunnitelma ei toteudukaan kirjaimellisesti. Tätä oman mielen joustavuutta olemme päässeet kehittämään puolin ja toisin. Etenemme opettajuutta kohti taas yhtä kokemusta vahvempina ja osaavampina.

Kuva Pirjo Jaakkola
Opettajaopiskelijat kokivat opetus- ja ohjausharjoittelunsa yhtenä merkittävänä oppimiskokemuksena opettajaopintojen aikana:

Kaiken kaikkiaan täytyy ihmetellä, kuinka monimuotoinen ammatti opettaja on. Paljon on opittavaa ja paljon on avartunut harjoittelun myötä. Täytyy antaa myös kiitosta koulutukselle tässä vaiheessa. Alkuun havitteli selkeitä ohjeita, mutta pian selvisi, ettei selvää kaavaa toimia ei ole. Vaikka hyviä käytäntöjä löytyykin. Itselle opettajakoulutus on luultavammin antanut tärkeimpänä varmuutta miettiä omaa opettajuutta kohti parempaa itselle luontaista tapaa opettaa.

Saimme opettajaopiskelijoina hienon tilaisuuden suorittaa opetusharjoittelumme Taokin ja Tampereen maahanmuuttajainfo Mainion yhteisessä hankkeessa turvapaikanhakijoiden kotouttamisen edistämiseksi. 


Olo on hieman haikea. Enemmän olisi voinut tehdä, ja jos nyt suunnittelisimme tämän uudelleen, tekisimme monta asiaa toisin. Olemme siis ilmeisesti oppineet jotain itsestämme ja opettamisesta, mahdollisesti jopa kasvaneet ihmisinä ja opettajuudessamme. 


Opetus- ja ohjausharjoittelun loppukeskustelussa keskusteltiin opettajaopiskelijoiden kanssa opetus- ja ohjaamisharjoittelun kokemuksista ja mietittiin, miten yhteistyötä TAOKin opettajankoulutuksen ja Tampereen kaupungin maahanmuuttajainfon kanssa jatkettaisiin ensi lukuvuonna.

1 kommentti:

  1. Hyvä ja ajankohtainen artikkeli. Hienoa, että TAOKin opettajaopiskelijat saivat olla mukana erittäin arvokkaassa työssä.

    VastaaPoista