Opettajaopiskelijat toteuttivat ensimmäisen opetus- ja ohjausharjoittelunsa vuonna 2015 Tampereen seudulle tulleille turvapaikanhakijoille. Tuolloin toteutuksen pääteemana oli turvapaikkahakijoiden kotouttamista edistävän toiminnan ohjaaminen. Sen jälkeen opettajaopiskelijat ovat pitäneet maahanmuuttajille mm. digitaalinen oppimista edistävä kursseja Sampolan ja Lielahden tietotorilla.
Tänä lukuvuonna opettajaopiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat yhteisopettajuuden periaatteella maahanmuuttajille suunnatun kurssin työelämäosaamisesta. Näin eräs opettajaopiskelija kuvailee oppimistaan yhden päivän osalta oppimispäiväkirjassaan:
”Kurssin suunnitteleminen on ollut haasteellista, toisaalta antoisaa. Aiheena ja kurssina koen tämän mielenkiintoisena ja kohderyhmänä maahanmuuttajat ovat sitä tulevaisuuden ”asiakaskuntaa”. Kurssia oli hyvin haastavaa suunnitella, kun ei tiennyt millaisella taustalla ryhmäläiset ovat ja mitkä ovat heidän omat tavoitteensa ja valmiutensa. Ensimmäisen tunnin pitäminen oli minun vastuulla ja suunnitelman mukaan etenimme. Aluksi kävimme postit lappujen avulla läpi eilisen päivän antia ja keskustelimme siitä mikä eilisessä päivässä jäi mieleen ja mikä oli uutta tietoa. Tämän jälkeen kävimme vahvuuksia läpi Pesäpuu Ry:n vahvuuskorteilla, joista kukin valitsi itsellensä vähintään viisi vahvuuskorttia. Tarkoituksena oli, että näitä voisi käyttää apuna myös cv:n rakentamisessa. Kunkin valitsemat vahvuudet kävimme suusanallisesti läpi. Opiskelijat osallistuivat korttien valintaan aktiivisesti ja ne herättivät opiskelijoiden mielenkiinnon. Mind mapin tekeminen haaveiden työpaikasta oli hieman haastavaa, mutta kuitenkin opiskelijat tarttuivat tuumasta toimeen.
Oman osuuden pitäminen oli mielenkiintoista ja oli kiva huomata, että opiskelijat lähtivät mukaan toiminnallisiin menetelmiin ja olivat aktiivisesti mukana. Uskon, että oma tyylini ja tapani tuoda asioita esille oli auttamassa.
Aikaa kului ehkä hieman vähemmän mindmapin tekoon kuin mitä olin ajatellut, mutta pysyimme kuitenkin hyvin aikataulussa. Haasteena ehkä edelleen se, että toinen opiskelija on nopeampi tuottamaan asioita ja aiemmin valmiina, jolloin hänelle tulisi olla takataskussa jokin extratehtävä siksi aikaa. Tällä kertaa tosin käytimme sen ajan keskustelemiseen hänen mind mapistaan, mikä oli ihan hyvä ratkaisu.
Loppupäivälle valitsin opiskelijan kanssa kaksi teemaa. Toinen oli opintopolkujen selvittäminen ja toinen työhakemuksen laatiminen. Aloitimme opintopoluista ja kävimme Suomalaista koulutusjärjestelmää läpi, keskustelimme siitä, mikä koulutus antaa pätevyyden mihinkin ja millä koulutuksella voi hakea jatko-opintoihin. Selvitimme väylää, miten hänen tulisi toimia syyrialaisen todistuksen kanssa ja soitin myös ammattikoulun opinto-ohjaajalle. Katsoimme yhdessä netistä mihin hänen tulisi ottaa yhteyttä ja missä järjestyksessä. Itselle tuli vähän Opo-mainen olo.
Päällimmäisenä viikosta jäi mieleen sanat haasteellisuus ja rankkuus, mutta myös opiskelijan positiivisuus ja ajatus siitä, että opiskelija sai omien sanojen mukaan toivoa, että hänelle oli kurssista hyötyä. Oma kokemukseni karttui opettajana ja kokemus erilaisten opetusmenetelmien käyttäjänä”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti