Taokkin Tekso-projektin jäsenet ITK-palaverissa. Päivi Lehtonen, Sirpa Levo-Aaltonen, Marjatta Myllylä, Pirjo Jaakkola, Maija Kärnä, Jori Leskelä ja kameran takana Pekka Kalli. |
ITK 2013 Hämeenlinnan Aulangolla 10.-12.4.2013 tarjosi taas makupaloja interaktiivisen tekniikan tarjonnasta. ITK: n (= Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa) teemana oli pelillisyys, otsikkona Tulevaisuus pelissä.
Itse en ole pelimiehiä, joten monet jutut menivät ohi silmien ja korvien. Kiinnostavana on, että oppimisen ja opetuksen maailmassa entistä useammin asetetaan ihmis-, oppimis- ja tietokäsityksemme rinnalle kysymys teknologiakäsityksestämme. Tuo kysymys on syytä asettaa historiatietoisuuden yhteydessä - onko tekniikan ja teknologian tunkeutuminen elämismaailmamme eri aloille elämäämme rikastuttava vai tukahduttava elementti? Vai sekä että?
Käytännön opetustyössämme teemme joka tapuksessa päivittäin ratkaisuja välineiden maailmassa - miten hankinme tietoa, miten olemme vuorovaikutuksessa keskenämme ja minkälaiset eettiset ja juridiset perusteet kannattelevat toimiamme.
Monessa tiedonhankinnan asiassa kannattaa edelleen turvatua perinteisesti luotettaviin lähteisiin kuten kirjastoon. Kysy kirjastonhoitajalta -palvelu ja Makupaloja -palvelu tarjoavat asiantuntevaa ja arvioitua tietopalvelua, joka voi auttaa kokenuttakin tiedonhakijaa pääsemaan perille tiedon ja epä-tiedon viidakossa.
Sähköisen median helppo saatavuus ja sen käytön epäselvät säännöstöt opetuksessa ovat monen opettajan opetuksen kehittämisen esteenä. Kannattaakin perehtyä ja allekirjoittaa Järkeä tekijänoikeuslakiin kansalaisaloiteadressi, jotta opetuksessa käytettäviin pelisääntöihin saataisiin hitunen selkeämpi tilanne. Oppilaitosten on myös laadittava opettajille ja opiskelijoille ohjeet siitä, miten paremmin voitaisiin hyödyntää olemassa olevia aineistoja opetuksessa tekijänoikeuksia kunnioittaen.
Itse en ole pelimiehiä, joten monet jutut menivät ohi silmien ja korvien. Kiinnostavana on, että oppimisen ja opetuksen maailmassa entistä useammin asetetaan ihmis-, oppimis- ja tietokäsityksemme rinnalle kysymys teknologiakäsityksestämme. Tuo kysymys on syytä asettaa historiatietoisuuden yhteydessä - onko tekniikan ja teknologian tunkeutuminen elämismaailmamme eri aloille elämäämme rikastuttava vai tukahduttava elementti? Vai sekä että?
Käytännön opetustyössämme teemme joka tapuksessa päivittäin ratkaisuja välineiden maailmassa - miten hankinme tietoa, miten olemme vuorovaikutuksessa keskenämme ja minkälaiset eettiset ja juridiset perusteet kannattelevat toimiamme.
Monessa tiedonhankinnan asiassa kannattaa edelleen turvatua perinteisesti luotettaviin lähteisiin kuten kirjastoon. Kysy kirjastonhoitajalta -palvelu ja Makupaloja -palvelu tarjoavat asiantuntevaa ja arvioitua tietopalvelua, joka voi auttaa kokenuttakin tiedonhakijaa pääsemaan perille tiedon ja epä-tiedon viidakossa.
Sähköisen median helppo saatavuus ja sen käytön epäselvät säännöstöt opetuksessa ovat monen opettajan opetuksen kehittämisen esteenä. Kannattaakin perehtyä ja allekirjoittaa Järkeä tekijänoikeuslakiin kansalaisaloiteadressi, jotta opetuksessa käytettäviin pelisääntöihin saataisiin hitunen selkeämpi tilanne. Oppilaitosten on myös laadittava opettajille ja opiskelijoille ohjeet siitä, miten paremmin voitaisiin hyödyntää olemassa olevia aineistoja opetuksessa tekijänoikeuksia kunnioittaen.
ITK:n messuosastolla kiinnitin huomioni Leirinuotio -nimiseen opetusteknologiakalusteeseen. Tasasivuisen kulmikkaan pöydän sivuille oli koottu LCD-näyttöjä. Pöydän ympärille opiskeleva ryhmä, ja myös opettaja, voivat kokoontua käsittelemään verkkopohjaista materiaalia ja samalla tuottamaan ja julkaisemaan uutta "tarinaa". Aivan kuin joskus muinoin leirinuotio tuo turvaa villeyden keskellä ja mahdollistaa vuorovaikutuksen ihmisten kesken.
ITK on hieno ajan hermolla oleva pedagoginen kokoontuminen - suosittelen sitä kaikille taas ensi vuonna (9.-11.4.2014).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti