Verkossa
tapahtuva oppiminen tietokoneen avulla voi olla synkronista tai asynkronista verkkoviestintää. Verkko-opiskelijat
voivat olla yhteydessä toisiinsa samanaikaisesti eli synkronisesti tai
eriaikaisesti eli asynkronisesti. Myös opettajan roolilla on oma merkityksensä
molemmissa tapauksissa verkko-opiskelun onnistumisessa. Olipa kyseessä verkossa
tai lähiopetuksessa tapahtuva oppimistilanne, yhteisöllinen dialogi on oppimisen kulmakivi (Kiviniemi. K 2000,
94)
Yhteisöllinen oppiminen tarkoittaa ryhmää, joka tietoisesti
yrittää selittää ilmiötä tai ratkaista ongelmaa. Yhdessä pohtimalla yksilöt tuovat
kukin oman tietonsa ryhmän käyttöön ja ilmiöstä tai ongelmasta muodostuu
yhteinen käsitys. Se on myös oppimisprosessi, jonka tarkoitus on löytää
yhteisiä tavoitteita ja osallistua tavoitteiden asetteluun. Olennaista on siis
vuorovaikutus ryhmän jäsenten kanssa (http://fi.wikipedia.org/wiki/Yhteis%C3%B6llinen_oppiminen.)
Mitä etuja
ja haittoja voidaan sitten nähdä yhteisöllisessä oppimisessa verkossa
tapahtuvan oppimisen näkökulmasta katsottuna, unohtamatta opettajaa? Yhteisöllinen
synkroninen verkossa tapahtuva samaan aikaan tapahtuva keskustelu vaatii
videoneuvottelulaitteet tai henkilökohtaisen yhteyden luomisen omalta
tiekoneelta. Videoluentoa on mahdollista kommentoida reaaliaikaisesti, mutta
varsinainen yhteisöllinen oppiminen on parhaimmillaan yhteisessä ryhmätilassa.
Juuri tämän tyyppisiä luentoja järjestetään siten että eri ryhmät voivat
sijaita maantieteellisesti kaukana toisistaan. Yhteisöllinen keskustelu on
opettajan harkinnan mukaista, ja ryhmätyön purkaminen tapahtuu joko opettajan
kootessa ajatukset yhteisesti näytettävälle taululle tai henkilö kertoo
ajatukset kaikille mikrofonin välityksellä.
Etuna on
massaluento. Luento voidaan järjestää maantieteellisesti hyvinkin etäältä ja
silti muut ryhmät voivat tulla siihen mukaan, joko ryhmänä yhteisessä tilassa
tai henkilökohtaisen tiekoneen välityksellä. Verkkoluentoa massoille voidaan
pitää kustannustehokkaana tapana. Luento voidaan järjestää siellä, missä
parhaat asiantuntijat ovat. Yhteisöllinen oppiminen voi toteutua, kunhan
opettaja on miettinyt ryhmätyön aiheet etukäteen ja varannut ajan keskusteluun
ja keskustelun purkamiseen. Mikäli useampi ryhmä, aikaa voi mennä verkon
tekniikan kanssa ja itse opetus voi jumittua.
Haittana
näkisin sen, että massaluennoilla mennään perinteisen luennoinnin mukaan
jolloin kuulijoiden vireystila saattaa herpaantua. On siis hyvä, jos
verkkoluennon aikana voidaan esittää kysymyksiä ja tehdä ryhmässä selvitystöitä,
mutta ajoitus ja yhteisen ajatuksen löytäminen voi olla haasteellista monelle
eri puolilla maantieteellisesti sijaitsevalle ryhmälle.
Fysiikan
opiskelussa käyttäisin verkkoluentoja näyttämällä videon välityksellä fysiikan
perusteita kokeellisesti. Yleensä oppilaitoksilla ei ole vara rakentaa hienoja
fysiikanlaboratoriotiloja. Jollain yrityksellä voi olla oman alan parhaat
kokeelliset menetelmät käytössä tai huippuyliopiston fysiikanlaboratoriot.
Tarkoista mittalaitteista on hyötyä kun lähdetään teoriassa laskemaan jonkun
fysiikanlain mukaan kokeellisesti saatujen tulosten perusteella vastauksia.
Miten sitten
yhteisöllisestä päästään yhteistoiminnallisuuteen
on eri asia ja näkisin sen verkkoluennon suunnittelussa. Massaluennolla pitäisi
silloin sopia yhteisestä tavoitteesta ja aikataulusta, minkä jälkeen ryhmille
voitaisiin jakaa osatavoitteet ja
tehtävät työt. Tämän jälkeen pidettäisiin vielä yhteinen seminaari verkossa, missä jokainen ryhmä esittäisi oman
näkemyksensä asiasta. Pedagoginen arvo tulisi silloin kaikkien käyttöön.
Yritin lähettää kommentin, mutta se viskautui bittieetteriin. Yritän uudelleen.
VastaaPoistaOpettajan haasteet verkko-opiskelussa liittyvät mielestäni juuri tuohon yhteisöllisyyden rakentamiseen siten, että opiskelijat ryhtyvät yhdessä prosessoimaan verkossa opittua, jakamaan käsityksiään ja mielipiteitään sekä luomaan uutta tietoa yhdessä. Se mitä tuossa lopussa kirjoitat tavoitteista, osatavoitteista, aikataulusta ja kokoavasta lopputilanteesta, kuullostaa mielestäni oikean suuntaiselta lähestymistavalta. Haastetta ohjaajalle kokonaisuuden suunnittelussa, läpiviennissä palaute- ja arviointijärjestelmineen riittää. Yhteisöllinen oppiminnen verkossa edellyttää asiantuntevaa ohjausta.
Kirjoittajaopinoissa pienryhmillä olivat omat kommentointitilat ja siellä sai esittää kysymyksiä ja saada vastauksia. Sen huomasin, että kaikki mahdollinen verkossa tapahtuva tulee olla valmiina siinä vaiheessa kun tehtävää ohjeistetaan ja käydään asiat läpi, muuten opettajan aika menee ohjeita antaessa.
Poista