Kevään viimeisen ”Erkkaa verkossa” luennoi
Liisa Keltinkangas- Järvinen. Temperamentti ja syrjäytyminen luento kertoi
siitä, mitä vaikutuksia yksilön temperamentilla on kouluympäristössä,
lähtökohtana jokaisella oleva yksilöllinen temperamentti. Alla on temperamentin
määritelmä Liisa Keltinkangas- Järvinen, ym. http://www.tieteessatapahtuu.fi/011/luonto.htm.
Temperamentilla
tarkoitetaan ihmiselle tyypillistä yksilöllistä käyttäytymis- tai
reagoimistyyliä, joka erottaa hänet muista. Temperamentti kertoo, kuinka
ihminen tekee sen, mitä hän tekee, ei sitä, mitä ihminen tekee, eikä sitä,
miksi hän tekee. Kun kuvailemme ihmistä, puhumme usein temperamenttipiirteistä,
koska temperamentti on paitsi yksilöllinen, "erottaa ihmisen muista",
niin ulospäin näkyvä ja helposti havainnoitavissa oleva. Emme tiedä, miksi
ihminen on huonolla tuulella, mutta voimme helposti havaita, millä tavalla hän
sen osoittaa.
Lähtökohtana on siis, että saamme luonnon arpajaisissa jokainen pysyvän
ominaisuuden, joka ilmenee persoonallisuuden biologisena pohjana. Se on sidoksissa
aivorakenteisiin ja fysiologiaan. Kasvatus ja ympäristö muovaavat
temperamenttia elinkaaren ajan. Aluksi kasvattajina ovat lapsen vanhemmat ja
myöhemmin koulu ja lähipiiri. Temperamentti ei tuota persoonallisuutta vaan
ympäristön palaute tuottaa persoonallisuuden. Temperamentti ei vaikuta
oppimiseen ainoastaan ensireaktioon, miten asioihin suhtaudutaan. Ei ole poikkeavia
temperamentteja vain normaaleja. Temperamentin tehtävä on säilyttää
yksilöllisyys.
Luennoitsija oli huolissaan siitä, että tehdyn tutkimuksen mukaan
temperamentti vaikuttaa arvosanoihin Suomen kouluissa. Suomella on länsimaiden
korkein ero tyttöjen ja poikien arvosanoissa. Yhteiskunnalle ei ole
tarkoituksenmukaista, että vain tytöt menevät jatkoon opiskelussa ja tämä kehitys vain
kasvaa vuosi vuodelta. Tutkimuksen mukaan temperamentti selittää yli 40 %
matematiikan ja äidinkielen arvosanojen varianssista (oppilaiden välisistä
eroista), vaikka temperamentilla ei ole vaikutusta oppimiseen.
Elämme suvaitsemattomuuden aikaa ja arvostamme henkilöitä joilla on korkea
itsetunto, sosiaalisuus ja kyky riskinottoon. Sosiaalinen avoin ja iloinen
henkilö koetaan yhteiskunnassa positiivisena. Kouluympäristö siis suosii
tietynlaisia temperamentteja ja jättää muut alisuoriutujiksi. Tutkimukseen
osallistui 10 % Suomen peruskouluista ja 4200 henkilöä, joukossa myös opettajia.
Katse kohdistuu siis opettajaan. Määrääkö opettaja oppilaan
opiskelutyylin ja saako hän arvostelussa ottaa sen mukaan? Kaksi oppilasta tekee
perusteiltaan samanlaiset työt. Toinen on ollut poissa tunneilta, pyytää
lisäaikaa ja on huonosti tavoitettavissa. Hän on aamu-uninen ja kohtaa
stressin omalla tavallaan. Kuitenkin hän saa numeroa pienemmän arvosanan
opettajalta.
Miten opettajan tulisi toimia:1) opettajan tulisi ottaa huomioon
oppilaiden temperamentin ääripäät, niin että hän tasoittaa niitä, 2) opettajan
pitää tunnustaa jokaisen yksilön oma luontainen temperamentti luontaiseksi
tavaksi opiskella, 3) temperamenttia ei tule sotkea oppimiseen, 4) oppilaita ei
pidä jakaa temperamentin mukaan ryhmiin, vaan pyrkiä tasoittamaan ja ottamaan mukaan ryhmissä
eri ääripäitä, 5) oppimisympäristön rakenteelliset ratkaisut huomioitava
siten, ettei temperamentin mukaan oppilas kuluta turhaan energiaa, esimerkiksi
varautuneelta ja estyneeltä oppilaalta kuluu energiaa koska hänen pitää olla nopeasti
valmis tekemään uusia asioita, tai luokan seinät ovat täynnä karttoja ja
tietoa, jota kontrolloiva oppilas rekisteröi, eikä pysty keskittymään
koetehtäviin, 6) opettajan kannattaa pyrkiä pitämään vaihtelevia kokeita ja 7)
opettajan on ohjattava temperamenttia, ei arvosteltava.
Päätulos oli, että jos temperamentin osuus arvostelussa jätetään
pois tasoittuvat tyttöjen ja poikien väliset erot. Toimintatyyliin, miten
opiskellaan kiinnitettävä huomiota ja tasoitettava tyttöjen ja poikien välisiä
toimintatapoja. Opettaja opettaa ammattitaidollaan, eikä temperamentillään.
Valintaprosessi korostaa liikaa sosiaalisuutta, josta seuraa, että toisille jää
vähempi huomio, mistä seuraa entistä kriittisempi suhtautuminen poikkeavaan temperamenttiin
ja siitä seuraa entistä herkempi syrjäytyminen yhteiskunnasta. Miesopettajat ja
vanhemmat opettajat eivät häiriintyneet temperamentista ja ottivat näin ollen
vähempi sen vaikutusta mukaan arvostelussa.
Kuvat:http://www.morguefile.com/archive
Kuvat:http://www.morguefile.com/archive
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti