TEKSO-hanke testaa ja kokeilee
TAOKK
TEKSO-hankkeen myötävaikutuksella sosiaalinen media tulee aikaisempaa
näkyvämmin esiin näkökulman 3 yhteydessä Tampereen perjantain
opettajakoulutusryhmissä. Asiaa pohjustettiin nyt keväällä ”Minä ja SOME”
–tarinoilla, joilla kerätään lähtötietoja ja tuntumaa opettajaopiskelijoiden suhtautumisesta
sosiaalisen median käyttöön. Maija Kärnä opasti opiskelijoita lisäksi sosiaalisen
median työkaluihin syksyn NK3-opintoja silmällä pitäen. TEKSO-hankkeen luonteen
mukaisesti SOME on käytössä hankkeen toimijoiden ja opettajatiimin yhteydenpitovälineenä.
Hankkeen työryhmä keskustelee Facebookissa suljetussa ryhmässä, jonne
talletetaan myös kokousmuistiot ja vastaavat asiakirjat. Opettajatiimin arkipäivän yhteistyön
välineeksi on puolestaan muodostettu yhteisö Google+ palveluun. Toivon mukaan sosiaalisen median soveltamiseen
liittyvät ilot ja surut voidaan kokea autenttisesti toimimalla näissä
palveluissa paitsi varsinaisen oppimisen ohjauksen yhteydessä myös hankkeen
hallinnoinnissa. Uusi OPS tuo
tiimiopettajuuden TAOKK:n toimintamalliksi. Tiimiopettajuuden pilotointi on
TEKSO hankkeen yksi tavoitteista.
Avoimet vai suljetut yhteisöllisen toiminnan
ympäristöt?
Siirtyminen
uuteen OPS:iin TAOKK:ssa tuo esiin monia kysymyksiä ja ratkaistavia asioita.
Joudumme varmaankin sopimaan pelisäännöistä myös sosiaalisen median käyttöön
liittyvistä asioista. TEKSO-hankkeen aikana kerätyt kokemukset tulevat olemaan hyvänä
apuna pohdinnoissa. Onko parempi toimia organisaation sisäisissä verkkoympäristössä,
kuten esim. Tabula kuin avoimissa sosiaalisen median palveluissa, kuten esim.
Facebook, Google+ tai vastaavat?
Yhteisöllistä
toimintatapaa verkossa tukevat sellaiset työkalut kuin wikit ja blogit, chatit
ja videoneuvotteluohjelmat sekä erilaiset yhteisöt, joihin voi syöttää
tietovirtaa, jakaa materiaalia ja linkkejä. Verkossa yhteisöllisesti voi toimia
samanaikaisesti, eriaikaisesti, paikallisesti ja mobiilisti. Siis monipuolisesti ja kaikkiallisesti. Jos
käsitämme yhteisöllisen toimintaympäristön suurin piirtein näin, niin
perustoiminnot on hoidettavissa joko avoimien ilmaisten sosiaalisen median
palvelujen kautta tai sitten vaihtoehtoisesti suljettujen organisaation
sisäisten järjestelmien kautta (Tabula, AdobeConnect, Lync, jne.). Todennäköisesti
toimiva vaihtoehto tulee olemaan hallittu yhdistelmä edellisistä.
Avoimet SOME
palvelut ja toisaalta organisaation sisäiset palvelut eivät käyttäjän
näkökulmasta periaatteessa eroa toisistaan paljon. Esimerkiksi Google+ ja
Facebook palveluihin voi muodostaa suljettuja ryhmiä ja yhteisöjä, joihin ei
ole oikeuksia kuin määritellyillä henkilöillä. Avoin ei tässä tarkoita siis
sitä, että kaikki asiat ovat avoimesti kaikkien nähtävillä. Ehkä keskeiset
asiat, jotka nousevat esiin, ovat tietosuojan luotettavuus, yksityisyyden suoja
ja aineiston tekijänoikeudet sekä se, että organisaation sisäisissä palveluissa
voi olla mukana ainoastaan, jos on organisaation jäsen. Tällä hetkellä Tabula
on käytössä kaikilla TAOKK:n opiskelijaryhmillä ja opintojen etenemistä
ohjataan sen avulla. Opettajasta ja opiskelijaryhmästä riippuen Tabulasta
singahdetaan avoimen sosiaalisen median palveluihin hakemaan tietoa, vaihtamaan
ajatuksia, keskustelemaan ja kirjoittamaan yhteisöllisesti tuotoksia.
TEKSO-hankkeen tavoitteena on lisätä ja laajentaa tätä avoimen sosiaalisen
median osuutta opinnoissa eli siirtää painopistettä enemmän avoimen sosiaalisen
median suuntaan. Tällä hetkellä avoimen
SOME:n yhteisöllisen toiminnantyökalut ovat kehittyneempiä ja toimivampia kuin esimerkiksi
Tabulassa olevat vastaavat toiminnot. Sosiaalinen media on nopeasti kehittyvä
alue ja nyt emme tiedä, mitä palveluja sieltä on huomenna saatavissa oppimiseen
ja opetukseen liittyen.
Z-sukupolvi haastaa
Onko z-sukupolvella
olemassa erikseen työ-roolia? Vai muuttuuko oleminen z-sukupolven myötä
kokonaisvaltaiseksi tapahtumien, kokemusten, tekemisten, työn, perheen, harrastusten,
kavereitten kanssa seurustelun, uusien asioiden oppimisen ja arkiselviytymisen
jatkumoksi? Onko virtuaalielämän ja ”live” elämän raja hämärtynyt? Miten
TAOKK:ssa vastaamme uuden digisukupolven moniin haasteisiin?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti