17. helmikuuta 2017

Opettajankoulutuksen jälkipuintia

Tero Moisio
Ammatillinen opettajankoulutus TAOKissa 2016

Tovi on vierähtänyt valmistumisestani joulukuussa 2016. On hyvä hetki summata, mitä eväitä opettajankoulutus antoi ja miksi alkujaan lähdin siihen mukaan. Asia ei ole aivan yksinkertainen, vaan monien pohdintojen ja harkintojen tulos. Koetan hieman käydä läpi mikä vei itseni opettajankoulutukseen.

Ensimmäinen harkinta on ihmisten seuraaminen yhteiskunnassa. Kuinka arvostaa eri ammateissa ja asemissa toimivia ihmisiä. Ja millainen haluaisi itse olla. Opettajista ja heidän toiminnastaan kaikilla on hyvin kokemusta. Opettaja on hyvin tärkeä rooli yhteiskunnassa. Mutta ennemmin itse mietin opettajia ihmisinä. Monesti opettajasta jää hyvin tasapainoinen ja järkevän ihmisen kuva. He osaavat toimia omana itsenään ihmisten kanssa. Huokuu tietty rentous, mutta silti samalla jämäkkyys asioita kohtaan. Se oli yksi pääsyy, miksi lähdin opettajankoulutukseen. Halu kehittää omia taitoja ja kehittää itseä siihen. Kyky olla rennosti oma itsensä, vaikka toimii ihmisjoukon keskipisteenä. Ja silti ottaa muut ihmiset huomioon kanssa omina itsenään. Tasapuolisesti.

Kuinka pääsin tavoitteeseen? Itse sanoisin, että ainakin kehityin siitä, missä olin, huomattavasti. Paljolti opetuksen kautta. Ja myös harjoittelun kautta. Sain tarvittavia eväitä, että tehdessä opettajan työtä pystyn myös kehittämään itseäni ja arvioimaan myös omaa tekemistä paremmin. Ymmärrän paremmin kokonaisuuden. Samalla arvostan entistä enemmän opettajan työtä. Ja ymmärrän sen vaativuutta, mutta myöskin helppoutta tietystä näkökulmasta, mikäli työn osaa ottaa oikealla asenteella. Ja se lienee yksi tärkeä tekijä, mikäli meinaa tehdä opettajan työtä. Halu ja motivaatio toimia työssä. Tieto ja usko, että pystyy toimimaan opettajana.

Oma opettajakokemus on vielä pientä. Opettajaharjoitteluna opetin rinnakkaisopettajamenetelmällä turvapaikanhakijoita. Ja omatoimisesti järjestin eläkeläisille digitalisaatiokoulutuksen. Niiden pohjalta voinee sanoa, että pystyy työhön ja paljon on vielä opittavaa. Valitettavasti heti ei ole auennut opettajan töitä, missä pääsisi kehittämään itseä. Vaan opettajankoulutuksen jälkeen lähdin opiskelemaan YAMK-tutkintoa. Oma pohja opettajankoulutuksen lisäksi on 15v työkokemus, alla AMK-insinöörin (elektroniikka, tietotekniikka) tutkinto. Sinällään koin, että pohja olisi antanut heti mahdollisuudet kehittää omaa opettajan työtä työn merkeissä. YAMK-tutkintoa lähdin suorittamaan, koska se antaa lisää mahdollisuuksia myös opettajuutta ajatellen.

Joka tapauksessa opettajankoulutus antoi, mitä halusinkin. Ellei ajatella vain työtä ja työllistymistä, niin kasvoin ihmisenä ja sain paljon uusia eväitä suoriutua niin työssä kuin elämässä. Sain laaja-alaisesti uusia tuttavuuksia opiskelijakavereista. Pääsin oman alan ulkopuolelle laaajentamaan käsityksiä opetuksesta. Näen opettajan työn mahdollisuutena. Jo omalla kokemuksellakin työn luonne on tullut esiin. Työ on vastuullinen ja palkitseva. Kun ihmiset oppivat uutta ja motivoituvat uusista asioista, tietää tuovansa positiivisuutta ihmisten elämään.

Tero Moisio

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti