16. maaliskuuta 2017
Ravintola-alan esimiehestä erityisopettajaksi
Sami Salonen
Ammatillinen opettajankoulutus 2003 TAOKKissa
Ammatillinen erityisopettajankoulutus 2013 TAOKKissa
Olen kuullut, että melko usein matka ammatilliseen opettajuuteen (opettajaksi?) ei aina ole kovin suunnitelmallinen. Näin kävi myös opettajan pojalle, joka oli vakaasti päättänyt, ettei opettajuus ole minua varten. Olen nyt toiminut lehtorina TAMKissa noin kymmenen vuotta.
Työurani aloitin jo 80-luvun puolivälissä ravintola-alalla, joka imaisi nuoren pojan mennessään. Ravintola-alan töitä ennen opettajan työtä olen tehnyt yhteensä 17 vuotta.
TAOKKilla oli uraani suuri vaikutus. Monen mutkan kautta ”ajauduin” ihan harrastusmielessä kasvatustieteen perusopintoihin, joiden jälkeen hakeuduin ammatillisiin opettajaopintoihin TAOKKiin. Niihin liittyen huomasin suorittavani jo opettajaopintojen ja -töiden ohessa myös erilaisuuden kohtaaminen – nykyaikainen näkemys 5ov:n opintoja TAOKKissa. Kiitos erityisesti Kosti Nivalaisen, innostuin myös erityispedagogiikasta.
Ammatilliseksi opettajaksi valmistuin TAOKKista vuonna 2003. Toimin opettajana 2. asteella kolmisen vuotta, jonka jälkeen palasin ravintola-alan töihin. Työn ohessa suoritin kasvatustieteen opintoja avoimessa yliopistossa. Vaativan ravintola-alan esimiestyön ja yliopisto-opiskelun yhdistäminen osoittautui vaikeaksi, joten jäin ravintolahommista pois. Ryhdyin tekemään kasvatustieteen opintoja Tampereen yliopistossa, pääaineenani ammattikasvatus. Erityispedagogiikkaa en kuitenkaan unohtanut, sillä siitä olen suorittanut myös aineopinnot.
PIRAMKissa aloitin työt 2007. Ammatilliseksi erityisopettajaksi valmistuin TAOKKista 2013. Tämän jälkeenkin olen yrittänyt olla mahdollisimman paljon mukana TAOKKin eri seminaareissa yms., joten minusta näyttää olevan vaikea päästä eroon. Opettajan työssä minua innostaa erityisesti tällä hetkellä valmentajamainen lähestymistapa.
Opiskellessani yrittäjyyskasvatusta Tampereen yliopistossa, en olisi uskonut, kuinka paljon apua myös nämä opinnot antavat nykyiseen opettajantyöhön. Palkitsevaa työssäni on kuulla huikeita uratarinoita, joissa opiskelijamme ovat sijoittuneet todella vaativiin ja haasteellisiin esimies- ja asiantuntijatöihin ravintola-alalla. Koen yhdessä heidän kanssaan samankaltaista innostusta, kuin itse koin saadessani ensimmäisen ravintola-alan esimiespaikkani.
Sami Salonen
Tunnisteet:
100opea,
erityisopettajakoulutus,
erityispedagogiikka,
opet,
opettajankoulutus,
opettajuus
Lähettänyt
Eeva Manni
klo
16:04
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti