Mahdollistaako oppilaitos opettajien taidonnäytteet?
Saavatko opettajat toteuttaa työssään itseään? Saavatko opiskelijat osallistua
riittävästi? Pohdimme pienellä porukalla, mitä oppilaitos voisi tarjota
opettajille, että heillä olisi mielekäs työympäristö, jossa jokaisen parhaat
puolet tulisivat esiin ja ohjaus sekä opettajuus olisi laadukasta.
Opetushallitus on laatinut hyvän ohjauksen kriteerit, joita
noudattamalla opetuksen ja ohjauksen tulisi olla tasapuolista, laadukasta sekä
kaikille saatavissa. Kriteerit sisältävät tavoitteet monipuolisuudesta, osallistamisesta,
vuorovaikutteisesta yhteistyöstä, tasa-arvosta, yhdenvertaisuudesta,
ammattitaidosta, ohjaussuunnitelmista sekä työelämään tutustumisesta. Lähdimme
pohtimaan näitä tavoitteita ja löysimme yhteisen sävelen siitä, mitä me
opettajat voisimme ainakin tehdä laatukriteerit saavuttaaksemme.
Toivomme tulevaisuuden opettajilta (ja vanhoiltakin)
rohkeutta ja avoimuutta uusia haasteita kohtaan. Hyväksytään se tosiasia, että
jokaisella voi aina olla jotakin opittavaa toisilta. Näillä keinoin opettajat
voivat olla oppilaitosten kanssa mukana luomassa uusia ajatuksia ja menetelmiä
sekä positiivisempaa työhyvinvointia ja työssä jaksamista!
Työhyvinvointiin kuuluu oleellisena osana yhteistyö ja
avoimuus. Nämä ovat työelämässä voimavaroja, joita me kaikki voimme hyödyntää.
Näin ymmärrys ja hyväksyntä sekä omaa, että muiden tehtäväkenttää kohtaan
kasvaa ja toimintaympäristö muuttuu kaikille miellyttävämmäksi. Osallistamalla
opiskelijaa kannustetaan aktiivisuuteen ja osallistamalla hän pääsee myös itse
osaksi opetusta ja saa mahdollisuuden vaikuttaa. Häntä rohkaistaan kertomaan
omia mielipiteitä, ajatuksia ja tuntemuksia opetettavaa asiaa sekä oppilaitosta
ja ohjausmenetelmiä kohtaan. Opiskelijoilta tulee monesti hyviä ideoita,
otetaan niitä mahdollisuuksien mukaan kokeiluun, mitään me emme siinä häviä.
Teorian ja käytännön yhdistäminen ammatillisissa opinnoissa
on tärkeää ja se vaatii oppilaitokselta valmiuksia sekä mahdollisuuden
suorittaa oman alan työtehtäviä käytännössä, autenttisissa oppimisympäristöissä.
Nykypäivän vaatimukset työelämässä ovat kovat ja opetuksen täytyy olla ajan
hermolla tuottaakseen hyviä työntekijöitä maailmalle. Tämä vaatii opettajalta
luovuutta ja mielikuvitusta opetusmenetelmiin. Tähänkin asiaan voisi osallistaa
opiskelijoita ja kysyä heidän mielipiteitään, millä tavoin opeteltavaa asiaa
olisi mielekkäintä lähteä tutkimaan?
Markku, Niina, Annina ja Jenni
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti