Kuva: morguefile.com |
(Opettaja 8-9/2014)
Enää ei riitä, että opettajalla on tietoa ja taito seistä luokan edessä sitä jakamassa. Opettajan on pysyttävä ajan hermolla: otettava käyttöön uusia opetusmenetelmiä ja opittava uudenlainen digiajan rooli. Ei auta vikistä, kun omat kurssit viedään verkkoon.
Monelle opettajalle verkkokurssi on kuitenkin
kauhistus. Sähköisen opettajuuden pauloihin on paha heittäytyä, jos
tietotekniset taidot eivät ole riittävät. Jotta kaiken tekniikan pystyisi
ottamaan hyötykäyttöön, tarvittaisiin koulutusta, mikä taas vaatii aikaa ja
rahaa. Opettajan on usein opiskeltava omalla vapaa-ajalla, sillä työnantajat tahtovat
säästää täydennyskoulutuksista.
Piuhat voivat mennä helposti solmuun myös
toisessa päässä. Osa opiskelijoista käyttää näppärästi erilaisia ohjelmia ja hyötyy
uudenlaisista opetusmenetelmistä. Mukaan mahtuu kuitenkin myös joukko
opiskelijoita, jotka haluavat edelleen perinteistä opetusta, kalvosulkeisia ja
keskusteluja. Verkko-opiskelu voi olla tekniikkaan tottumattomalle
opiskelijalle yhtä kaoottista kuin opettajalle, joka ei tunne sisäistä paloa
hyödyntää sähköisiä oppimisalustoja tai AC-yhteyksiä. Herääkin kysymys, saadaanko
digiajan menetelmillä jotain parempaa oppimista aikaiseksi vai meneekö
tekniikka tiedon ohi ja syrjäyttää oleellisen.
Olemme huolissamme myös nykynuorten sosiaalisten
taitojen ja vuorovaikutustaitojen kehityksestä, kun kaikki tapahtuu enemmän tai
vähemmän ruudun välityksellä. Työelämässä tarvitaan kuitenkin kasvokkain
käytävää kanssakäymistä. Olemme sitä mieltä, että koulussa tulisi opettaa ennen
kaikkea työelämässä vaadittavia taitoja kohdata toinen henkilö. Eikö työelämään
valmentaminen ole kuitenkin ammatillisen opetuksen pääasiallinen tehtävä?
Opiskella voi ruudun välityksellä, mutta ihmissuhdetyötä ei voi tehdä ruudusta
käsin.
Tulevaisuuden opettajalta vaaditaan paljon, jotta
hän pysyy yhteiskunnan vaateiden tasolla niin tiedoissa kuin taidoissakin ja
pystyy muuntautumaan tarpeen mukaan. Verkko-opetus on tullut jäädäkseen. Opettajan
solmut teknologian kanssa pitää kuitenkin saada auki, ja kasvokkain käytävää aitoa
vuorovaikutusta ei pidä unohtaa.
Tekstin kirjoittajat: Eija Virtanen, Riitta Säily, Eija
Ylinen, Anne Kohtala, Minna Vettenranta TAOKK/SeKe14
Lähde: Korkeakivi, R. 2014. Nörttien vallankumous. Enemmän
twiittausta ja vähemmän viittausta. Professori Kirsti Lonka lisää liekkiä
sähköiseen oppimiseen. Opettaja-lehti 8-9/2014. Saatavilla http://www.opettaja.fi/cs/Satellite?c=Page&pagename=OpettajaLehti%2FPage%2Fjuttusivu&cid=1351276519632&juttuID=1355755616650 Luettu
12.3. 2015
On myös hyvä muistuttaa itseämme, että oppimisen ja opetuksen digitalisaatiosta (digiaikaan siirtymisestä) puhuttaessa ei tarkoiteta - ei ainakaan tarvitse tarkoittaa - pelkästään koulutuksen siirtämistä verkkoon, vaan yhtäältä olemassa olevien lähestymistapojen kehittämistä integroimalla teknologiaa luovalla ja hyödyllisellä tavalla työskentely- ja oppimisprosesseihin. Jos e-oppiminen on yleinen vastine verkko-oppimiselle, niin olkoon (?) "digioppiminen" vastine digitalisoiduille työskentely- ja oppimismenetelmille. Hyödynnetään niitä sitten verkko-opiskelussa, projektityömailla/projekteissa, hankkeissa, living labeissa, harjoittelujaksoilla, luokka- ja ryhmätilanteissa, auditorioluennoilla tms.
VastaaPoista-Ilkka