Hei! Olen yli viisikymppinen ja koulukiusattu. Kiusaaminen jatkui
kansakoulusta keskikouluun ja lukioon ja myös ammatillisessa koulutuksessa
huomasin jääväni yksin. Koulukiusaaminen vaikuttaa yhä elämässäni ja
itsetuntooni. Kiusaaminen on jatkunut myös työpaikoissa mm. vähättelynä ja
yksinjättämisenä. Myös nuorin lapsistani on kokenut samaa... Kiusaaminen on
jatkuva noidankehä.
T. Pilattu elämä
Nimimerkki "Pilattu elämä" kertoo Iltalehden keskustelupalstalla
kiusaamiskierteestä, joka on seurannut häntä kouluajoista lähtien läpi elämän.
Kirjoittaja ei ole kokemuksineen valitettavasti yksin.
Kiusaamisesta puhutaan paljon. Sekä keskustelu että tutkimus ovat
keskittyneet enimmäkseen peruskoulujen tilanteeseen. Kiusaaminen on kuitenkin koko yhteiskunnan vitsaus. Koululuokka on kuin
yhteiskunta pienoiskoossa. Mitä tapahtuu peruskoulussa, tapahtuu myös muualla
yhteiskunnassa; kodeissa, toisella asteella, korkeakouluissa ja työpaikoilla.
Helsingissä toteutettu kartoitus kertoo, että 26% peruskoululaisista joutui
kiusatuksi vuoden 2013 aikana. Lukioissa vastaava prosenttiluku oli 9% ja
ammatillisissa oppilaitoksissa 15%. Valtakunnallisen kouluterveystutkimuksen
mukaan vuonna 2013 viikoittaisen kiusaamisen kohteeksi joutui 7% peruskoululaisista,
1% lukiolaisista ja 4% ammattikoululaisista.
Tilastojen valossa näyttäisi siltä, että kiusaaminen vähenee toisella
asteella. Prosenttilukujen takana on kuitenkin yksilöitä: neljä prosenttia
ammatillisten oppilaitosten 1. ja 2. vuoden opiskelijoista tarkoittaa
käytännössä, että noin 1400 opiskelijaa kertoi joutuvansa kiusaamisen kohteeksi
viikoittain. Kiusaamista esiintyy myös
korkea-asteen koulutuksessa ja työpaikkakiusaamisen kohteena on kotimaisten
tutkimusten perusteella 5-10 % työntekijöistä.
☐☐☐
Kiusaaminen on toiseen
osapuoleen kohdistuvaa pitkäkestoista tai toistuvaa vallan väärinkäyttöä.
Yksiselitteisiä kiusatun tai kiusaajan profiileja on mahdoton kuvata.
Kiusaamiseen liittyy kuitenkin aina valta. Kiusaajalla on henkinen yliote
kiusatusta.
Kerran kiusattu ei ole automaattisesti aina kiusattu.
Mutta jos lapsi tai nuori on joutunut jossain vaiheessa määrittelemään itsensä
vertaisryhmän ulkopuolelle, ystävyyssuhteiden solmiminen voi olla myöhemminkin
vaikeaa ja ihmissuhteita haittaa usein luottamuksen puute. Koetulla
kiusaamisella on usein pitkäaikaisia vaikutuksia yksilön elämänkulkuun.
Jokaisella opiskelijalla on oikeus fyysisesti, psyykkisesti ja
sosiaalisesti turvalliseen opiskeluympäristöön kaikilla kouluasteilla.
Varhainen puuttuminen on tärkeää kiusaamistapauksissa.
Jotta kierre voidaan katkaista, kiusatun tulee tunnustaa, että häntä
kiusataan. Toisaalta yhteisön toimintakulttuurin tulee tarjota kiusatulle
mahdollisuus puhua ja kertoa avoimesti ongelmasta. Nuorille ja aikuisille
aiheesta puhuminen voi kuitenkin olla vaikeaa, koska kiusaaminen liitetään
usein lapsuuteen. Kolmanneksi yhteisön tulee tunnistaa ja tunnustaa
kiusaaminen, jotta muutos olisi mahdollinen.
Helpommin sanottu kuin tehty. Harva yhteisö uskaltaa
tunnustaa, että kiusaaminen on arkipäivää heidän oppilaitoksessaan tai
työpaikallaan. Harva meistä viitsii puuttua ongelmiin ja vielä harvempi asettuu
puolustamaan kiusattuja. Puuttuminen - ulkopuolelle jätettyjen mukaan ottaminen
ja yksinäisten auttaminen - on kuitenkin tärkeää kaikenikäisten kohdalla, jotta
kiusaamiskierre saadaan katkaistua.
Ryhmä on ihmisen luonnollinen oppimisympäristö. On tärkeätä huomata, että
asiat eivät suju ryhmissä automaattisesti, vaan niissä kohdataan monenlaisia
ongelmia. Ahdistavia tuntemuksia ei useinkaan osata tai haluta käsitellä
ryhmässä avoimesti. Ahdistavien tuntemusten noustessa yleinen suojautuva
ratkaisumalli on esimerkiksi syyllisten etsiminen ryhmän sisä- tai
ulkopuolelta. - Tarvitaan siis pysyviä ja sopivan kokoisia ryhmiä. Ohjaajalla
tulee olla kyky kannatella vaikeita tunnetiloja, jotta ryhmä voi kehittyä.
Uskomme, että vuorovaikutus, avoimuus ja vastuun ottaminen ohjattavista
ovat niitä tärkeimpiä asioita. Toivomme, että kouluista tulee avoimempia ja
ryhmänohjaukseen panostetaan uudella tavalla. Haluamme olla valmiita oppimaan
kohtaamista ja erilaisia opetus- sekä ohjaustapoja hyviltä konkareilta.
Toisella asteella ollaan yhä enemmän siirtymässä opiskelijan omiin
opintopolkuihin. Oma koululuokka on jo monesta lukiosta hävinnyt ja nyt sama
tulee tapahtumaan ammatillisessa koulutuksessa. Toivottavasti oman ryhmän tuoma
tuki ei häviä samalla kertaa.
AEO/14 opiskelijat Minna, Marko, Markus, Seppo, Taina
Lähteet:http://www.nuortenhyvinvointikertomus.fi/indikaattorit/turvallisuus/koulukiusaaminen http://www.thl.fi/fi/tutkimus-ja-asiantuntijatyo/vaestotutkimukset/kouluterveyskysely/tulokset Hamarus, Päivi
2007, Koulukiusaaminen ilmiönä. Lämsä Anna-Liisa (toim.) 2009. Mun on paha olla.
Näkökulmia lasten ja nuortenpsyykkiseen hyvinvointiin. Jyväskylä: PS-kustannus. Nikkola, Tiina ja Löppönen, Pekka 2014: Oivalluksia
ryhmästä - pintaa syvemmälle koulun ryhmäilmiöihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti