20. joulukuuta 2017

Digioppimisen kehittäjä

Sanna Sintonen
Ammatillinen opettajankoulutus TAOKKissa 2007


Juhlin viime kesänä 10 vuotta opettajankoulutuksestani -päivää kakkukahvien merkeissä (tosin äitini syntymäpäivä oli samana päivänä). Päätyökseni säädän Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) Floworks-yksikössä opetuksen kehittämisen parissa.

Opettajankoulutukseen päädyin hakemaan hyvästä syystä: toimin tuolloin liiketalouden sivutoimisena opettajana ja muuna aikana (vuodesta 2001 alkaen) levitin verkko-oppimisen ja -opetuksen ilosanomaa Tampereen ammattikorkeakoulun Opetusteknologiakeskus eEDUn koordinaattorina. Iso osa arkipäivääni on koko TAMK-historiani ajan ollut opetushenkilöstön osaamisen kehittäminen eli suomeksi sanottuna henkilöstökoulutus. Opetusteknologiayksikkömme siirtyi osaksi ammatillista opettajakorkeakoulua vuonna 2004, jolloin oli enemmän kuin luontevaa täydentää verkkomeedion taustaa ammatillisella opettajankoulutuksella.

Aloitin ammatillisessa opettajankoulutuksessa syksyllä 2005 Tampereella. Kasvatustieteen perusopintoja vastaavat aikuiskasvatuksen perusteet (15 ov) olin opiskellut kokonaan verkko-opintoina Helsingin yliopistossa edellisenä vuonna. Ryhmänopettajanani toimi Antti Saikku. Satun, Saijan ja Jarmon kanssa muodostimme koulutuksen ajaksi tehokkaan ja taitavan Porkkana-ryhmän. Koska opiskelimme esisometaariseen aikaan, yhteydet omaan pienryhmään katkesivat todistustenjakoon. Vilkuttelenkin terveisiä teille muille porkkanoille täältä ruudun toiselta puolelta, jos satutte lukemaan tarinani.

Opettajankoulutuksen aikana (ja sen jälkeen) reissasin kouluttamassa muita opettajankoulutusryhmiä Moodlen ja TAMKin IT-järjestelmien saloihin. Tutuksi tulivat VR:n ohella monet mukavat opettajankoulutuspaikkakunnat, kuten Kuopio (ostin Hanna Pakarisen kalakukon), Kokkola, Vaasa, Seinäjoki ja Pori. Opettajankoulutuksen kehittämishankeen tekeminen oli yksi huippujutuista noiden vajaan kahden vuoden aikana. Jos kysyt Googlelta Mobiilioppimisen pedagogiikka – onko sitä? Saat vastaukseksi minun, Raijan ja Mariannan raportin (2007) aiheesta. Kymmenen vuotta noiden mobiilioppimispohdintojen jälkeen olemme jo siinä tilanteessa, että ensimmäiset mobiiliopettajat ovat valmistuneet TAOKista (Mobope-koulutuksesta).

Verkko-opetuksen ja teknologian opetuskäytön kehittäminen pitävät minut ikuisesti nuorena (antakaa minun ainakin näin kuvitella). Tällä alalla voi luottaa siihen, että yksi on pysyvää. Se on työn ja laajemmin ympäröivän maailman muutos, mikä väistämättä vaikuttaa jokaiseen opettajan työhön, halusipa tai ei. Näitä uudempia supervoimia ovat esimerkiksi digitalisaatio ja VR (siinä toisessa merkityksessä) – laajempaa robotilisaatiota vielä hieman odottelemme. Voimme vain arvata, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Innostavaa tulevaisuutta opetustyön parissa toivotellen,
Sanna


Tulevaisuuden koulu vuonna 2000. Ranskalainen postikortti 1900-luvun alusta. Wikimedia Commons.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti