Kuva: Pixabay |
Reetta Hautaniemi TAOKin Porin alueryhmästä osallistui yhdessä toisen opettajaopiskelijan, Ritva Rantasen, kanssa Lasten ja Nuorten säätiön toteuttamaan Taidot Elämään -ohjelmaan, jossa myös TAMKin ammatillinen opettajankoulutus on mukana (ks. http://www.nuori.fi/toiminta/taidot-elamaan/amk-yhteistyo/). Reetta kuvailee seuraavasti, miten hänen osallistumisensa koulutukseen on mm. vahvistanut hänen opetus- ja ohjaamisosaamistaan yhteisopettajana (samanaikaisopettajana):
Oma motivaationi koulutukseen osallistumiseen
Kiinnostuin Taidot elämään -koulutuksesta heti, kun kurssitiedote tupsahti sähköpostiluukusta sisään. Minua kiinnostivat ja motivoivat kurssin tarjoama mahdollisuus tutustua nuorten oppimisympäristöihin ja tukea heidän opiskelu- ja työelämävalmiuksiaan. Lisäksi koulutuksen myötä on ollut mahdollista vahvistaa osaamista nuorten opettamisesta ja ohjaamisesta. Oma opetuskokemukseni on aikuiskoulutuksen puolelta, joten koin mahdollisuuden nuorten kanssa toimimiseen erittäin mielenkiintoisena haasteena. Myös erilaisten oppijoiden kohtaaminen oli yksi koulutukseen lähtemisen innostaja.
Tuntien suunnittelu
Oppituntien suunnittelussa pohjana oli tutustuminen ryhmään ja oppilaisiin ja tavoitteena oli rakentaa mahdollisuutta vuorovaikutuksen syntymiseen myös oppilaiden edellytyksistä käsin. Tavoitteenani oli erityisesti kokemus nuorten kohtaamisesta heidän ehdoillaan. Tuntien sisältö tietenkin ohjasi vuorovaikutusta, mutta tunnit rakentuivat sen varaan, miten nuoret ottivat toiminnan vastaan. Hyvä suunnittelu on tärkeää, mutta vasta itse opetustilanne, vuorovaikutus ja ilmapiiri luovat lopullisen tuotoksen ja kokemuksen. Tuntia pitäessä vahvistui käsitys siitä, miten tärkeä on hyvän ilmapiirin luominen, sisältö ja oppiminen rakentuvat pitkälti sen varaan. Erityisesti tällaisessa ohjauksellisessa valmentavassa toiminnassa se korostuu entisestään.
Opiskelijoiden ryhmäytymistä käsittelevän tunnin kooste |
Oman toiminnan reflektointia ei tuntien aikana juuri ehtinyt tehdä, vaan toiminta muotoutui tilanteessa spontaanisti. Jälkeenpäin voi todeta, miten vaikeaa on teoreettisen tiedon muuttaminen toiminnan tasolle. Opetustilanteista tulee mieleen monta pientä juttua, joissa ehkä olisi voinut sanoa tai tehdä toisin. Tieto, miten pitäisi toimia, ei vielä ole muuttunut tavaksi toimia kaikissa tilanteissa. Tämän tiedostaminen on kuitenkin hyvä alku opettajuuden kehittymiselle.
Yhteisopettajuus
Opetus toteutettiin samanaikaisopettajuus-periaatteella parin kanssa. Tämä yhteistyö oli mielestäni todella antoisaa, mukavaa ja siitä oli suunnattomasti tukea. Yhteistyö Ritvan kanssa sujui hyvin ja alusta asti onnistuimme luomaan luottavaisen ja kannustavan vuorovaikutuksen yhteistyöllemme. Yhteistyö tuntui tasapainoiselta ja molemmilla oli ideoita, jotka tukivat hyvin toisiaan. Myös huolellisuus oli molempien vahva puoli, joten valmistautuminen tunteihin oli varmalla pohjalla ja se loi luottavaisen mielen. Myös opetustilanteessa yhteisopettajuus antoi tukea omalle toiminnalle. Jokaiselle nuorelle jäi myös enemmän aikaa, kun ohjaamassa oli kaksi opettajaa. Kokemusten jakaminen myös oppituntien jälkeen oli tarpeen ja auttoi ymmärtämään myös omia ajatuksia.
Itsetuntemusta käsittelevän tunnin opiskelijoiden hymiö-palaute |
Lopuksi
Taidot elämään -koulutus oli erittäin mielenkiintoinen ja tärkeä kokemus omalla opettajuuden taipaleellani. Koulutuspäivä, tuntien suunnittelu ja käytännön toteutus antoivat paljon ajateltavaa ja eväitä tulevan opetuksen suunnitteluun. Opetustuokioiden opetustuokion pitäminen oli lopulta aika lyhyt pyrähdys VALMA-luokkalaisten maailmaan, ja tämä jäi hieman pohdituttamaan. Aikataulusyistä jatkaminen coahauksen parissa on tässä kohden haasteellista, vaikka siihen olisi kiinnostusta edelleen. Pitkäjänteisempi ohjauksellinen työ kiinnostaa jatkossa kovasti, ja toivottavasti pääsen tulevaisuudessa työskentelemään ohjaustyön parissa tavalla tai toisella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti