Jiri Vilppola
Ammatillinen opettajankoulutus TAOKKissa 2004
Toimin tällä hetkellä TAOKissa ammatillisen opettajankoulutuksen lehtorina. Polkuni on siinä mielessä hauska (ainakin omasta mielestä), että 12:ssa vuodessa opettajan työ toi minut TAOKKin pulpetista TAOKin luokan eteen (perinteiseen opettajuuteen viittaava metafora sallittaneen tässä kohtaa).
”Ensimmäinen” työhistoriani linkittyi vahvasti lasten ja nuorten opettamiseen ja ohjaamiseen. Lasten kanssa tehtävän opettajan työn ääreltä ajauduin hieman vahingossa silloiseen Tampereen sosiaalialan oppilaitokseen vetämään lyhyttä sijaisuutta varhaiskasvatuksen opiskelijoille (lähihoitajia). No, sillä tiellä olin lähes 13 vuotta ja samalla opiskelin mm. NTM-koulutuksen, ammatillisen opettajakoulutuksen ja pätevöidyin myös erityispedagogiikan opettajaksi.
Suoritin siis ammatillisen opettajankoulutuksen TAOKKissa 2003– 2004, ryhmänopettajanani mainio Pekka Kalli. Opetusharjoitteluani ohjasi silloinen ja myös nykyinen kollegani Annikki Torikka. Halusin toki kehittyä opettajana, mutta rehellisesti myös pedagoginen pätevyys ja sen kautta saavutettava vakituinen työpaikka kiinnosti.
TAOKKissa tarvittiin sivutoimista kasvatustieteen opettajaa, ja tätä toimea hoidin sitten usean vuoden 2. asteen aikuiskouluttajan toimeni ohella. Pikkuhiljaa roolini TAOKissa kasvoi ryhmänopettajaksi, ja samalla tarjoutui mahdollisuus hakea lehtorin paikkaa. Hetken asiaa harkittuani hain, sain, ja liityin jo entuudestaan tuttuun mukavaan työporukkaan.
Oma urani on vielä suhteellisen lyhyt (n. 20 v), mutta tänä aikana opettajan työ on jo muuttunut huomattavasti vaikkapa digitalisaation ja ulkoisen rahoituspaineen sekä erilaisten koulutuspoliittisten muutosten myötä (vrt. 2. asteen reformi, Tampere3 ym…). Oppimisessa ja opettamisessa pysyväistä on kuitenkin ilo, motivaatio ja tekemisen meininki, kun pedagoginen kysyntä ja tarjonta kohtaavat. Nämä hetket vievät eteenpäin ja haastavat itseäkin jatkuvaan oppimiseen tällä hyvin valitulla tiellä!
Jiri Vilppola
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti